Багато педагогів і батьків вважають, що починати статеве виховання слід тоді, коли діти вступають у період статевого дозрівання. На жаль, у цьому віці підлітки вже отримали багату інформацію про ЦЕ від таких же неосвічених і безграмотних ровесників, почерпнувшіх свої знання з різних джерел, в тому числі і на практиці.
Правильно і делікатно проведене статеве виховання ставить своєю метою не оголення людських відносин, а звільнення підлітка від хибного почуття сорому, формування в ньому поваги до найважливішої стороні людського життя - взаємин між чоловіком і жінкою.
Статеве виховання - важлива складова частина процесу виховання дитини, підлітка , юнаки, і пускати його на самоплив нерозумно і злочинно по відношенню до власної дитини. Кожному немовляті належить стати чоловіком чи жінкою, тому виховання дитини має сформувати в ньому повноцінного представника своєї статі.
Наявність у соціальному середовищі значної кількості трансвеститів і осіб нетрадиційної сексуальної орієнтації свідчить про серйозні проблеми в їх психосексуальном розвитку з дитячого віку . Саме родині належить головна роль у вихованні з хлопчика чоловіки, а з дівчинки - жінки, щоб дитина усвідомлював себе представником своєї статі у відповідності до анатомічних особливостей.
З раннього дитинства хлопчик бере приклад з батька, наслідуючи його і репетируючи свою статеву роль у майбутньому. Для дівчинки зразком поведінки служить її мати. А стосунки між батьками є прикладом взаємин статей.
Чим довше батьки оберігають дітей від зіткнення з інтимною стороною життя, тим більше ймовірність емоційного потрясіння і огиди до відносин між чоловіком і жінкою, про яких дитина впізнає в результаті « вуличного освіти ».
Статеве виховання в сім'ї - процес складний, але необхідний, що дає можливість дитині отримати правильне уявлення про взаємини статей, що формує в нього правила поведінки в статевого життя, що готує до шлюбу та сімейного життя. Батьки повинні знати основні етапи психосексуального розвитку та принципи статевого виховання дитини, щоб допомогти правильному і гармонійному розвитку підлітка, повноцінному фомірованію дітородної функції та виховання почуття відповідальності за благополуччя сім'ї та майбутніх дітей.
Статеві відмінності у плода закладаються на 6 -му тижні внутрішньоутробного життя, а на 8-му тижні формуються статеві органи і починають вироблятися статеві гормони, що відповідають не тільки за анатомічні особливості статі, а й за особливості статевої диференціації мозку. Вже з перших днів життя наголошуються відмінності в поведінці хлопчиків і дівчаток, що підтверджують їх різне психологічний розвиток.
Так, дівчатка більше сплять і більш чутливі до дотиків, краще реагують на солодке. А хлопчики перевершують у фізичному розвитку, краще утримують голову в положенні лежачи на животі. Дівчатка активніше реагують на звукові подразники, а хлопчики - на зорові. Чи не звідси пішла приказка «чоловік любить очима, а жінка - вухами»? У однорічному віці поведінка ще більше різниться: дівчатка більш спокійні, з задоволенням грають в ляльки, тоді як хлопчики активні і рухливі, а з іграшок воліють машини, літаки, зброя.
З півтора років дитина вже точно знає , хто він - хлопчик чи дівчинка, і розрізняє людей за статевою приналежністю «тітка - дядько», хоча орієнтується в цьому питанні в основному по одягу та зачіски. У 3-4 роки дитина вже знає про анатомічні відмінності між дівчатками й хлопчиками, але більшого значення надає зовнішніми ознаками: сукня, кіски, бантики - це дівчинка, брюки, коротка стрижка - це хлопчик. Але в цьому віці поняття статі нестійка. І дівчатка, і хлопці думають, що, переодягнувшись, можна змінити статеву приналежність.
До 5-6 років будь-яка дитина вже розуміє сталість своєї статі і усвідомлює, що хлопчик стане дядьком, чоловіком, а дівчинка - тіткою, жінкою і мамою. Кожна дитина вивчає своє тіло, в тому числі і статеві органи, торкаючись до них руками так само природно і не соромлячись цього, як він доторкається до носа, вуха, коліна. Якщо постійно обсмикувати малюка і забороняти їй пізнавати свій організм, у неї сформується поняття про ганебність тіла, але одночасно виробиться і підвищений інтерес саме до цих органів.
Виріс в умовах заборон і залякувань людина в майбутньому відчуває труднощі в сексуальній життя, вважаючи її ганебною і «брудною». Дитина повинна розвиватися як особистість, не відчуваючи перешкод з боку дорослих, а отримуючи від них відповіді на всі питання, в тому числі і пов'язані зі статтю.
Нерідко дорослі уникають розмов на такі теми, відмовчуючись або сердячись на дитини: «малий ще про це питати». Так у його свідомості зміцнюється уявлення про погану, непристойною стороні життя дорослих і закладається основа для неправильного статевого виховання. Викорінити в дитини інтерес до питань статі неможливо, але він перестане звертатися до батьків, і буде задовольняти свою допитливість на стороні.
У віці від 5 до 9 років статевий свідомість вже встановлено і освоюється статева поведінка, чому сприяють рольові ігри в «дочки-матері», «маму-тата», в «лікарню». Виконуючи функції доктора, медсестри, батьків, діти наслідують поведінки дорослих, чіпають і розглядають один одного і навіть імітують статевий акт. Реакція дорослих на такі ігри майже завжди передбачувана - гнів і покарання. Хоча в цих відносинах немає навіть натяку на сексуальність, а всього лише допитливість, допомагає отримати правильне уявлення про статеві відмінності і своєї статевої ролі.
Не забороняти і карати, а постаратися задовольнити цікавість дитини в спокійній обстановці і доступними для нього словами і поняттями - ось правильний вихід у цій непростій ситуації. Питання дітей цілком природні і свідчать про нормальний розвиток особистості: чим хлопчики відрізняються від дівчаток, звідки я взявся. Тільки не розповідайте казки про капусту, лелек і магазинах, в яких продаються діти. Завжди можна знайти слова, щоб у доступній формі пояснити дитині таємницю його походження. Так ви вбережете його від шокуючих і споганений вуличних знань, котрі створили у нецензурних виразах і супроводжуваних непристойними жестами.
Деякі особливості статевого розвитку дитини викликають у батьків тривогу і занепокоєння. Мова піде про мастурбацію (онанізм). Ви будете здивовані, дізнавшись, що майже 10% дошкільнят мастурбують, причому дівчинки набагато частіше. У деяких дівчаток вже на першому році життя відзначаються епізоди дитячої мастурбації: тісно зведені і перехрещені стегна ритмічно стискаються і розтискаються, тільце напружується і приймає позу «містка», обличчя червоніє, на шкірі виступає піт.
Такий стан триває кілька хвилин, потім ваступает задоволене розслаблення, і дитина засинає. Це пов'язано з нерівномірним розвитком відділів головного мозку, які забезпечують життєво важливі функції, і тих, в яких розташовані статеві центри. Після року малюкова мастурбація проходить безслідно. Інтенсивна і безперервна мастурбація дитини свідчить про органічне ураження головного мозку і вимагає консультації психоневролога.
У дівчаток дошкільного і молодшого шкільного віку мастурбація може виявлятися у вигляді тертя і стискання статевих органів, притискання їх до краю стільця, ліжечка, парти, катання на іграшці, велосипеді, терті об тіло дорослої людини. Причинами можуть бути збуджуючі ігри, пов'язані з розгойдуванням, підкиданням, ритмічними рухами. Досить часто мастурбують діти, позбавлені батьківської ласки та уваги.
У хлопчиків майже завжди причиною мастурбації є відчуття непотрібності в родині, брак материнської ніжності, невпевненість у собі. Випадково виявивши такий шлях самозадоволення, нещасна дитина вдається до нього щоразу, коли ображений або засмучений. Мастурбація допомагає йому заспокоїтися і уникнути стресу. У деяких дітей звичка мастурбувати виникає під впливом старших приятелів чи дорослих.
Мастурбація дітей до 10-річного віку не повинна залишатися без уваги дорослих. Не фіксуючи уваги дитини на цьому занятті, а тим більше не лаючи і не караючи за нього, слід з'ясувати причину, усунути її і відвернути іншими цікавими і захоплюючими справами. Приділяйте їм більше уваги і турботи, дайте зрозуміти, що любите його і цікавитесь його проблемами. Створіть йому комфортні умови в сім'ї з теплими емоційними відносинами, і рання мастурбація пройде, не принісши шкоди здоров'ю та розвитку.
Якщо ваші зусилля не принесли успіху, зверніться за допомогою до дитячого психоневролога. Можливо, доведеться пройти обстеження і курс лікування у фахівця.
У період статевого дозрівання від 12 до 18 років відбувається бурхлива гормональна перебудова організму, з'являються вторинні статеві ознаки і специфічні ознаки статевої зрілості: менструації у дівчаток і полюції у хлопчиків. Фізіологічне дозрівання у підлітків значно випереджає їх психічний і соціальний розвиток, що робить їх неврівноваженими, конфліктними, легко ранимими і спонукає вирватися з-під опіки і контролю батьків.
Ця жага свободи і прагнення долучитися до дорослого життя нерідко ведуть до протистояння дітей і батьків у сім'ї і викликають у підлітків відчуження і агресію. Саме в цей складний період підліток потребує розуміння і емоційної підтримки дорослої людини, батька чи педагога, делікатно і тактовно допомагає у вирішенні численних проблем.
У цьому віці виникає відчуття першого кохання. Спочатку це платонічне потяг, коли досить просто бачити предмет свого обожнювання, говорити з ним, разом робити уроки, ходити в кіно. Потім виникає еротична стадія, коли в мріях вже присутні чуттєві елементи - дотику, обійми, поцілунки, які підліток прагне реалізувати на практиці у спілкуванні з коханою. Незабаром настає черга сексуального потягу, для реалізації якого і початку статевого життя не завжди є умови і бажання партнера. У дівчат сексуальність прокидається набагато пізніше. А юнацька гіперсексуальність вимагає розрядки сексуальної напруги, яка досягається у більшості випадків мастурбацією.
Як не таврували її лікарі і педагоги, якими епітетами ні нагороджували, як не залякували наслідками цього морального падіння (шкідливої ??звички, хвороби, пороку ), позбавити підлітків від мастурбації не вдалося. Майже всі здорові хлопчики проходять через мастурбацію, а почавши статеве життя, припиняють її. В даний час сексологи відносяться до мастурбації як до нормального прояву гіперсексуальності, допомагає зняти відчуття напруженості і фізіологічного дискомфорту в юнацькому віці.
Батькам не варто залякувати підлітка негативними наслідками мастурбації, лаяти або висміювати його. Слід пояснити, що це вікове явище, і не треба надавати йому занадто великого значення і надмірно захоплюватися.
Сучасні підлітки рано вступають у доросле життя. Чим раніше розпочаті статеві відносини, тим менше приводів говорити про любов. Спонукальними мотивами є цікавість, бажання не відстати від однолітків, побоювання втратити друга у разі відмови, спокушання більш старшим партнером і т. д. Чим сильніше підліток прив'язаний до батьків, чим міцніше моральні установки, отримані в сім'ї, чим краще підліток керується необхідністю контролю і почуттям власної гідності, тим краще він здатний керувати своїми вчинками і бажаннями.
Підліток повинен розуміти, що статева близькість доставляє радість, якщо вона підкріплена любов'ю і духовною близькістю, а без них втрачає сенс і перетворюється на «сексуальну гімнастику ». На тлі найгостріших проблем морального і статевого виховання підлітків майже злочинним є явне небажання батьків зачіпати цю тему в спілкуванні зі своїми дітьми. Статеве виховання підлітків має проводитися, незважаючи на шалений опір деяких батьків і педагогів.
Занадто важка розплата за безграмотність у цієї важливої ??складової життя юнацтва. Не покладайтеся на педагогів і медиків, яким за службовим обов'язком належить займатися вихованням підростаючого покоління. Розмова на інтимні теми в присутності всього класу неминуче викликає неадекватну реакцію: зніяковілість, сором, розв'язні жести і вульгарні висловлювання. А непідготовлені педагоги, які не зуміли взяти правильний тон, нерідко перетворюють статевий просвітництво в статевий розбещення.
Не скидайте з себе відповідальність за сексуальну безграмотність наших дітей. Говорити з дітьми про безпечний секс не соромно! Соромно бути ханжею і не вберегти наївного підлітка від негативних наслідків передчасної статевого життя.
Уселите йому, що випробувати всю повноту любові можна, будучи зрілою особистістю не тільки у фізичному сенсі, а й у моральному, духовному та соціальному . Треба берегти кохану, нести за неї відповідальність, не покладати на її тендітні плечі розплату за квапливість почуттів.
Дівчина, яка потрапила в біду, повинна розраховувати на допомогу і підтримку батьків. Не сваріть і не ображайте її, виправити помилку словами не вдасться. Ви - її єдина надія і опора в цей складний життєвий період. Тим більше що ваша вина очевидна - це ви упустили момент дорослішання дочки і не підготували її до вступу у «велику» життя. Відповідати за це доведеться разом.
Не приймайте рішення на швидку руку. Нехай вляжуться пристрасті, і тоді життєвий досвід та жіноча мудрість підкажуть вам правильне рішення. Інстинкт материнства візьме верх над страхом осуду, і через певний час, взявши на руки Доньчин «гріх», ви відчуєте справжнє щастя.
Пропонуємо ознайомитись з книгою "БАТЬКАМ ПІДЛІТКІВ:ВІДВЕРТА РОЗМОВА ПРО СТАТЕВЕ ВИХОВАННЯ ТА РЕПРОДУКТИВНЕ ЗДОРОВ’Я", укладачі: Ірина Скорбун, БФ «Здоров’я жінки і планування сім’ї»,Тигран Епоян, Бюро ЮНЕСКО в Москві.
Посилання на книгу:
http://autta.org.ua/files/resources/Parents_Teens_Ukr.pdf
або
http://kps-ladyzhin.at.ua/_ld/0/1_Parents_Teens_U.pdf
Джерело: http://megasite.in.ua/ |